Αθηναϊκό τιμητικό ψήφισμα για τον Θρασύβουλο και άλλα επτά άτομα

Αρ.: Ε65

Reference to the file: Π. Γρηγοριάδου, "Nαυτίλος E65: Αθηναϊκό τιμητικό ψήφισμα για τον Θρασύβουλο και άλλα επτά άτομα” στο Ναυτίλος. Επιλογή αρχαίων ελληνικών επιγραφών και παπύρων, online από 2023, ημερομηνία ανάσυρσης XX. URL: https://nautilos.arch.uoa.gr/exhibits/%ce%b1%ce%b8%ce%b7%ce%bd%ce%b1%cf%8a%ce%ba%cf%8c-%cf%84%ce%b9%ce%bc%ce%b7%cf%84%ce%b9%ce%ba%cf%8c-%cf%88%ce%ae%cf%86%ce%b9%cf%83%ce%bc%ce%b1-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%b8%cf%81%ce%b1/

  • Αρ.
    Ε65
  • Τίτλος
    Αθηναϊκό τιμητικό ψήφισμα για τον Θρασύβουλο και άλλα επτά άτομα
  • [ἐπὶ Γλαυκί]ππο ἄ[ρ]χον[τ]ος.
    [Λόβον ἐκ] Κεδο͂ν ἐγραμμάτευε.
    [ἔδοχσεν τε͂ι] βολε͂ι καὶ το͂ι δέμοι· ℎιπποθοντὶ-
    [ς ἐπρυτάνε]υε, Λόβον ἐγραμμάτευε, Φιλιστίδε-
    5 [ς ἐπεστάτε], Γλαύκιππος ἐ͂ρχε ∶ Ἐρ̣ασινίδες εἶπ-
    [ε· ἐπαινέσα]ι Θρασύβολον ὁς ὄντα ἄνδρα ἀγαθὸ-
    [ν περὶ τὸν δε͂μ]ον τὸν Ἀθεναίον καὶ πρόθυμον π-
    [οιε͂ν ℎό τι δύνα]ται ἀγαθόν· καὶ ἀντὶ ὁ͂ν εὖ πεπο-
    [ίεκεν τέν τε πόλιν] καὶ τὸν δε͂μ̣[ο]ν τὸν Ἀθεναίο-
    10 [ν στεφανο͂σαι αὐτὸν χρυσο͂ι στε]φάνοι, ποιε͂σα-
    [ι δὲ τὸν στέφανον ἀπὸ χιλίον δρ]αχμο͂ν· ℎοι [δὲ ℎ]-
    [ελλενοταμίαι δόντον τὸ ἀργύρι]ον. καὶ [ἀνειπ]-
    [ε͂ν τὸν κέρυκα Διονυσίον ἐν το͂ι] ἀγο͂νι ℎο͂ν ℎέν-
    [εκα αὐτὸν ℎο δε͂μος ἐστεφάνοσ]ε ⋮ Διοκλε͂ς εἶπε·
    15 [τὰ μὲν ἄλλα καθάπερ τε͂ι βολε͂ι]· εἶναι δὲ Θρασύ-
    [βολον Ἀθεναῖον, καὶ φυλε͂ς τε κ]αὶ φρατρίας ℎο͂-
    [ν ἂν βόλεται γράφσασθαι αὐτό]ν· καὶ τἆλλα τὰ ἐ-
    [φσεφισμένα το͂ι δέμοι κύρια ἐ͂]ναι Θρασυβόλο-
    [ι· ἐ͂ναι δὲ αὐτο͂ι εὑρίσκεσθαι π]αρὰ Ἀθεναίον κ-
    20 [αὶ ἄλλο ℎό τι ἂν δοκε͂ι ἀγαθὸν π]ερὶ ℎο͂ν εὐεργέ-
    [τεκεν τὸν δε͂μον τὸν Ἀθεναίον]. καὶ ἀναγραφσά-
    [το ℎο γραμματεὺς τὰ ἐφσεφισμ]ένα· ℎελέσθαι δ-
    [ὲ ἐγ βολε͂ς πέντε ἄνδρας αὐτί]κα μάλα ℎοίτινε-
    [ς] δι[κάσοσι Θρασυβόλοι τὸ μέ]ρος τὸ γιγνόμεν-
    25 ον. τὸς [δὲ ἄλλος, ℎόσοι τότε εὖ ἐ]ποίεσαν τὸν δε͂-
    μον τὸν Ἀθε[ναίον, ․ ․ ․ ․ 10 ․ ․ ․ ․ ]ιν καὶ Ἀγόρατο-
    ν καὶ Κόμονα [καὶ ․ ․ 6 ․ ․ ․ ]ο̣[ ․ ]ο̣[ ․ ․ ․ ․ ] καὶ Σῖμον κα-
    ὶ Φιλῖνον κα[ὶ ․․․8․․․․]α, εὐεργέ[τα]ς [ἀ]ναγράφ-
    σαι ἐμ πόλε[ι ἐν στέλει λ]ιθίνει τὸν γραμ[μα]τέ-
    30 α τε͂ς βολε͂ς. [καὶ ἔγκτεσι]ν εἶναι αὐτοῖς ὁ͂μπερ
    Ἀθεναίοις, [καὶ γεπέδο]ν καὶ οἰκίας, καὶ οἴκεσ-
    ιν Ἀθένεσι, [καὶ ἐπιμέλ]εσθαι αὐτο͂ν τὲν βολὲν
    τὲν αἰεὶ β[ολεύοσαν κα]ὶ τὸς πρυτάνες, ℎόπος ἂ-
    ν μὲ ἀδι[κο͂νται. τὲν δὲ σ]τέλεν ἀπομισθοσάντο-
    35 [ν ℎοι πολεταὶ ἐν τε͂ι βο]λε͂ι· τὸς δὲ ℎελλενοταμ-
    [ίας δο͂ναι τὸ ἀργύριον]. ἐὰν δὲ δοκε͂ι αὐτὸς καὶ
    [ἄλλο εὑρίσκεσθαι, τὲν] βολὲν προβολεύσασαν
    [ἐχσενεγκε͂ν ἐς τὸν δε͂μ]ον ∶ Εὔδικος εἶπε· τὰ μὲν
    [ἄλλα καθάπερ Διοκλε͂ς· περὶ] δὲ το͂ν δοροδοκεσ-
    40 [άντον ἐπὶ το͂ι φσεφίσματι], ὃ ἐφσεφ[ί]σθε Ἀπολλ-
    [οδόροι, τὲν βολὲν βολεῦσ]αι ἐν τε͂ι πρότει ℎέδ-
    [ραι ἐν το͂ι βολευτερί]οι, καὶ κολάζεν, το͂ν [δ]ορο-
    [δοκεσάντον καταφσ]εφιζομένεν καὶ ἐς δικασ-
    [τέριον παραδιδο͂σα]ν, καθότι ἂν δοκε͂ι αὐτε͂[ι]· τ-
    45 [ὸς δὲ βολευτὰς τὸς] παρόντας ἀποφαίνεν ℎά[ττ’]
    [ἂν εἰδο͂σιν, καὶ ἐάν] τις ἄλλο εἰδε͂ι περὶ τ[ού]-
    [τον· ἐχσε͂ναι δὲ καὶ] ἰδιότει, ἐάν τις βόλετα[ι v]
                            vacat
  • Επί άρχοντος Γλαυκίππου. Ο Λόβων από το δήμο των Κηδών ήταν γραμματέας. Η βουλή και ο δήμος αποφάσισαν˙ η Ιπποθωντίς ήταν η πρυτανεύουσα φυλή, ο Λόβων ήταν γραμματέας, ο Φιλιστίδης (στ. 5) επιστάτης των πρυτάνεων, ο Γλαύκιππος επώνυμος άρχοντας. Ο Ερασινίδης εισηγήθηκε˙ να επαινέσουν τον Θρασύβουλο επειδή είναι άνδρας αγαθός για το δήμο των Αθηναίων και πρόθυμος να κάνει όποιο καλό μπορεί˙ και σε ανταπόδοση όσων καλών έχει κάνει στην πόλη και στο δήμο των Αθηναίων (στ. 10) να τον στεφανώσουν με χρυσό στέφανο, να είναι δε ο στέφανος αξίας χιλίων δραχμών˙ οι ελληνοταμίες να δώσουν τα χρήματα. Και ο κήρυκας να ανακοινώσει στα Διονύσια για ποιους λόγους στεφάνωσε αυτόν ο δήμος. Ο Διοκλής εισηγήθηκε˙ (στ. 15) τα άλλα να ισχύσουν σύμφωνα με το προβούλευμα˙ ο Θρασύβουλος να είναι Αθηναίος πολίτης και να μπορεί να εγγραφεί σε όποια φυλή και φρατρία θέλει˙ να ισχύουν για τον Θρασύβουλο και όσα άλλα έχουν ψηφισθεί από το δήμο˙ να ισχύει επίσης γι’ αυτόν από τους Αθηναίους και (στ. 20) ό,τι άλλο θεωρείται καλό για όσες ευεργεσίες προσέφερε στο δήμο των Αθηναίων. Και να αναγράψει ο γραμματέας όσα έχουν αποφασισθεί με ψηφοφορία˙ να εκλεγούν δε αμέσως από τη βουλή πέντε άνδρες, οι οποίοι να αποφασίσουν για τον Θρασύβουλο το μερίδιο που του αναλογεί. (στ. 25) Τους άλλους, όσους τότε έπραξαν καλώς για το δήμο των Αθηναίων – – – και τον Αγόρατο και τον Κόμονα και – – – – – – – και τον Σίμο και τον Φιλίνο – – – – να αναγράψει ως ευεργέτες ο γραμματέας της βουλής σε λίθινη στήλη στην ακρόπολη. (στ. 30) Και να έχουν αυτοί το δικαίωμα να αποκτήσουν, όπως ακριβώς οι Αθηναίοι, και αγροτεμάχιο και κατοικία και το δικαίωμα να διαμένουν στην Αθήνα και να φροντίσουν γι’ αυτούς η εκάστοτε βουλή και οι πρυτάνεις, ώστε να μην αδικούνται. Την κατασκευή της στήλης να δημοπρατήσουν (στ. 35) οι πωλητές ενώπιον της βουλής˙ οι ελληνοταμίες να δώσουν τα χρήματα. Εάν θεωρηθεί καλό και κάτι άλλο να επινοηθεί γι’ αυτούς, αφού εκδώσει προβούλευμα η βουλή, να το εισαγάγει στο δήμο. Ο Εύδικος εισηγήθηκε˙ τα άλλα να ισχύσουν σύμφωνα με την πρόταση του Διοκλή˙ σχετικά με αυτούς που δωροδοκήθηκαν (στ. 40) για το ψήφισμα, το οποίο ψηφίσθηκε υπέρ του Απολλοδώρου, να αποφασίσει η βουλή κατά την πρώτη συνεδρίαση στο βουλευτήριο και να τους τιμωρήσει, εκδίδοντας καταδικαστικό ψήφισμα γι’ αυτούς που δωροδοκήθηκαν και παραδίνοντάς τους στο δικαστήριο, με όποιον τρόπο αυτή θεωρεί καλό˙ (στ. 45) οι παρόντες βουλευτές να αποφανθούν για όσα τυχόν γνωρίζουν και εάν κάποιος γνωρίζει κάτι άλλο σχετικά με αυτά˙ να έχει δικαίωμα και ιδιώτης, εάν κάποιος θέλει…

  • ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

    Tod, GHI 86˙ Meiggs – Lewis, GHI 85˙ Osborne, Naturalization I: D2˙ IG I3 102˙ Π. Γρηγοριάδου στο Λαγογιάννη-Γεωργακαράκου – Μπουραζέλης 2007: 102-105.

    ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

    Hansen 1976: αρ. 4-5˙ Henry 1983: passim˙ Veligianni-Terzi 1997: A29.

  • Έξι τμήματα της επιγραφής βρέθηκαν στην Ακρόπολη και φυλάσσονται στο Επιγραφικό Μουσείο (ΕΜ 6601).

  • Τα ψηφίσματα είναι κείμενα που διατυπώνονται και ψηφίζονται από τα συλλογικά πολιτειακά όργανα των ελληνικών πόλεων (βουλή/συνέδριο, εκκλησία του δήμου) μέσα από διαδικασίες οι οποίες ποικίλλουν στις διάφορες πόλεις. Τα ψηφίσματα των ελληνικών πόλεων ρυθμίζουν θέματα σχετικά με την εξωτερική και εσωτερική πολιτική, την οικονομία, τα δημόσια έργα, την οργάνωση γιορτών και αγώνων και γενικά ό,τι αφορά το δημόσιο βίο. Ψηφίσματα δεν εκδίδονται μόνο από ελληνικές πόλεις αλλά επίσης από Συμπολιτείες, Κοινά, Αμφικτυονίες, σωματεία.

    Ένας μεγάλος αριθμός ψηφισμάτων αφορά χορήγηση προνομίων ή/και τιμών σε άτομα και ομάδες που έχουν επιδείξει ευεργετικές δραστηριότητες ή υποδειγματικές συμπεριφορές προς την πόλη ή όποιον οργανισμό εκδίδει το ψήφισμα.

  • Στήλη από μάρμαρο Υμηττού, από την οποία σώζονται έξι θραύσματα που έχουν συγκολληθεί (ύψ. 1,120 μ., πάχ. 0,16 μ.).

  • Σε αυτή τη στήλη σώζεται τμήμα τιμητικού ψηφίσματος. Αρχικά αναγράφεται η πρόταση του Ερασινίδη, η οποία αποτελεί το προβούλευμα, να δοθεί χρυσός στέφανος στον Θρασύβουλο. Με πρόταση του Διοκλή τροποποιείται το προβούλευμα, ώστε να του χορηγηθεί και πολιτεία και να παραχωρηθεί σε αυτόν μέρος της περιουσίας άλλου προσώπου. Προτείνεται επίσης η αναγραφή άλλων επτά τουλάχιστον ατόμων ως ευεργετών και η χορήγηση σε άλλους εγκτήσεως και επιμέλειας. Με εισήγηση του Ευδίκου γίνεται δεύτερη τροποποίηση, προκειμένου να διερευνηθεί μια υπόθεση δωροδοκίας για την έκδοση ψηφίσματος υπέρ του Απολλοδώρου.

    Το ψήφισμα χρονολογείται στο 410/409 π.Χ. από τον επώνυμο άρχοντα Γλαύκιππο. Επομένως το κύριο τιμώμενο πρόσωπο είναι δυνατό να ταυτιστεί με τον Θρασύβουλο τον Καλυδώνιο, γνωστό από φιλολογικές μαρτυρίες για τη συμμετοχή του στη δολοφονία του Φρυνίχου γιου του Στρατωνίδου. Ο Φρύνιχος, ακραίος ολιγαρχικός του καθεστώτος των Τετρακοσίων, δολοφονήθηκε το καλοκαίρι του 411 π.Χ. και αυτό σήμανε την αρχή του τέλους της εξουσίας τους. Κατά τον Λυσία (Αγ. 70) και τον Λυκούργο (Λεωκρ. 112) υπεύθυνοι για τη δολοφονία ήταν ο Καλυδώνιος Θρασύβουλος και ο Μεγαρέας Απολλόδωρος. Οι δύο άνδρες απέδρασαν άμεσα από την πόλη. Αργότερα, μάλλον μετά την αποκατάσταση της δημοκρατίας, επέστρεψαν και τότε οικείοι του Φρυνίχου επιχείρησαν δίωξη εναντίον τους. Όμως ο αθηναϊκός δήμος μετά από έρευνα χαρακτήρισε ως προδότη τον Φρύνιχο, εξέδωσε ψήφισμα εναντίον του και απελευθέρωσε τους δύο άνδρες.

    Η έκδοση του τιμητικού ψηφίσματος φαίνεται ότι έγινε αρκετούς μήνες μετά τη δολοφονία, είτε λόγω ενασχόλησης του δήμου με κρισιμότερα θέματα είτε διότι υπήρξε πιθανώς αμφιβολία για το ποιος έπρεπε να πιστωθεί την πράξη. Σύμφωνα με τους στίχους 38-47 θα προηγήθηκε απόφαση για κάποιον Απολλόδωρο. Πρόκειται μάλλον για τον Απολλόδωρο τον Μεγαρέα. Κατά τον Λυσία είχε τιμηθεί με χορήγηση πολιτείας (Αγ. 72) και με την παραχώρηση ενός κτήματος που ανήκε στον ολιγαρχικό Πείσανδρο (Σηκ. 4). Το γεγονός ότι μέχρι λίγο πριν από την άνοδο στην εξουσία των Τριάκοντα τυράννων είχε ακόμη στην κατοχή του το κτήμα υποδηλώνει ότι η έρευνα αποκατέστησε το όνομά του. Στον Θρασύβουλο δόθηκε αρχικά μόνο στέφανος και μετά από εισήγηση του Διοκλή τα πολιτικά δικαιώματα και τα άλλα προνόμια. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν ότι ο Απολλόδωρος είχε πιθανώς διεκδικήσει για τον εαυτό του την πράξη. Οι υποστηρικτές του Θρασύβουλου το αμφισβήτησαν, ξεκίνησαν διαδικασία διερεύνησης του θέματος και τελικά εξασφάλισαν και για τον Θρασύβουλο ανάλογες τιμές.

    Ο Αγόρατος μάλλον ταυτίζεται με τον Αγόρατο γιο του Ευμάρους, εναντίον του οποίου στράφηκε ο Λυσίας. Κατά το ρήτορα είχαν προστεθεί σε ψήφισμα για τους δολοφόνους του Φρυνίχου ορισμένα ονόματα ως αποτέλεσμα δωροδοκίας (Αγ. 72). Ίσως ο Λυσίας εννοεί το σωζόμενο ψήφισμα, οπότε το γεγονός ότι τα επτά ονόματα προστέθηκαν με τροποποίηση του προβουλεύματος ήταν η βάση του ισχυρισμού του πως προηγήθηκε δωροδοκία. Το μόνο που μπορεί να συμπεράνει κανείς σήμερα από το σωζόμενο ψήφισμα είναι ότι τα άτομα αυτά συνδέονται με τη δολοφονία. Ίσως είναι οι άλλοι συνωμότες, για τους οποίους κάνει λόγο ο Θουκυδίδης (8.92.2).

    Η χορήγηση χρυσού στεφάνου είναι η μόνη γνωστή από τον 5ο αι. π.Χ. Η εορτή, κατά την οποία ορίστηκε να ανακηρυχθεί η χορήγησή του, ήταν μάλλον τα Μεγάλα Διονύσια.

    Η περιουσία, μέρος της οποίας θα έπαιρνε ο Θρασύβουλος, ανήκε ενδεχομένως στον Φρύνιχο. Στην Αθήνα δεν ήταν άγνωστη η πρακτική της δήμευσης περιουσίας ατόμων που είχαν κατηγορηθεί για πράξεις κατά του δήμου. Η παραχώρηση εγκτήσεως είναι από τις παλαιότερες γνωστές.

  • Παυλίνα Γρηγοριάδου

  • Ημερομηνία Δημιουργίας
    16 Οκτωβρίου, 2023
  • Ημερομηνία Ανανέωσης
    8 Ιανουαρίου, 2024